چطور شکایت خود را ثبت کنم؟

اگر هنگام معامله در دیوار تجربه‌ی نامناسبی داشتید (سوءاستفاده از آگهی، کلاهبرداری، ایجاد مزاحمت و...) مهم است که مسئله را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده و شکایت‌تان را در دفاتر الکترونیک مراجع قضایی و سامانه‌ی ثنا ثبت کنید. دیوار بابت این مسئله متأسف است و وظیفهٔ خود می‌داند که برای حل این مشکل همکاری‌های لازم را با مراجع قضایی انجام دهد.

برای ثبت شکایت و پیگیری، مراحل زیر را طی کنید:

  • برای ثبت هرگونه شکایت ابتدا در «سامانه‌ی ثنا» به آدرس https://sana.adliran.ir ثبت‌نام کنید.

  • در مرحله‌ی بعد با توجه به نوع شکایت خود لازم است نوبت اینترنتی دریافت کنید.

  • برای دریافت نوبت اینترنتی وارد سایت https://nobat.kdke.ir شوید.

  • در سایت، لیست دفاتر خدمات قضایی نمایش داده شده و می‌توانید با انتخاب نزدیک‌ترین دفتر به محل سکونت‌تان نوبت دریافت کنید.

  • پس از ثبت نوبت، در زمان مشخص شده به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

پس از ثبت شکایت با توجه به نوع آن (دعوی حقوقی یا کیفری) پرونده به مرجع مربوطه ارجاع داده می‌شود. شما می‌توانید مراحل، ابلاغیه‌ها و نتیجه‌ی شکایت خود را در سامانه‌ی ثنا مشاهده کنید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام داده و مسئله را پیگیری کنید.

توجه داشته‌ باشید تمامی مراحل ثبت شکایت در سامانه‌ی ثنا ثبت شده و تنها از طریق این سامانه به آدرس https://www.adliran.ir قابل پیگیری است. از همین رو برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی (یا فیشینگ) حتما به آدرس دقیق صفحات توجه کنید و پیامک‌های حاوی پیام‌های مشکوک و آدرس‌های نامعتبر را به هیچ‌ عنوان باز نکنید.



تفاوت شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

در حقوق ایران دادگاه ها به دو بخش حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دادگاه حقوقی به شکایات و اختلافات مالی افراد که ماهیتی از جنس جرم ندارند رسیدگی کرده و حکمی که دادگاه صادر می‌کند جنبه مالی دارد و ‌به‌دنبال جبران خسارت و زیان‌های مالی است. در مقابل، دادگاه کیفری به مواردی رسیدگی می‌کند که جرمی اتفاق افتاده باشد و حکمی که این دادگاه صادر می‌کند به دنبال کیفر دادن و مجازات کردن شخص مجرم است.

در حال حاضر کسی که کالایی را خریداری کرده اما کالا را تحویل نگرفته یا بالعکس کالا را ارسال نموده اما پول کالا را دریافت نکرده است، باید شکایت خود را از طریق طرح دعوی حقوقی علیه شخصی که مال او را برده است مطرح و پیگیری نماید.

پیشنهاد می‌‌کنیم پیش از ثبت شکایت برای انتخاب مسیر صحیح احقاق حق، از مشاورهٔ وکلای دادگستری استفاده کنید.


آیا ثبت گزارش در دیوار در مورد کلاهبرداری کافی هست ؟

در صورتی که از شما کلاهبرداری شده است بسیار مهم است که حتما مسئله را از طریق مراجع‌ قانونی پیگیری کرده و شکایت خود را ثبت کنید. همچنین اگر در دیوار با آگهی مشکوکی مواجه شدید، برا ی جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی «گزارش مشکل در آگهی»، با دیوار برای پیش‌گیری از مشکلات احتمالی و ایجاد فضایی امن همکاری کرده و مسئله را اطلاع‌رسانی کنید. برای اطلاع بیشتر مقاله‌ی «چگونه مشکل یک آگهی را گزارش کنم؟» را مطالعه کنید.

آیا این جواب سوال شما بود؟